Leilas Äppel- och sötpotatismuffin -mellisedition

Ingredienslista
4.5 dl sötpotatispuré (1-2 sötpotatisar)
3 st ekologiska ägg
1-2 matskedar mörk honung
2 matskredar krossat daddelströ
3 dl mjölblandning, multicéréals (olika mjölsorter)
1 msk bakpulver
2 tsk malen kanel
2 nypor salt
1.5 dl matolja

Fyllning
4 st lagom stora äpplen
30 g smör
1-2 msk oraffinerat socker
1 msk kanel
0.5 dl pumpakärnor till garnering

Ugn 175 grader


1. Skala och skär potatisarna i mindre bitar. Koka i lättsaltat vatten och mosa sedan med en gaffel eller mixer till en slätstruken puré. Ställ in i kylskåp ca 30 minuter.  
2. Skala, tärna och stek syrliga höstäpplen i en matsked socker och mycket kanel. Jag använde ett oraffinerat rörsocker. 

3. Vispa ägg och socker pösigt.
4. Blanda alla torra ingredienser och vänd ner dem i äggsmeten.
5. Tillsätt olja och sötpotatispuré.
6. Vänd ner äppelbitarna. Leila tipsar om pekannötter men som nötallergiker går detta inte för mig.  
7. Klä två muffinsplåtar med pappersformar och fyll formarna till 3/4. Glöm inte slicka skålen :)
8. Strö över pumpakärnor.

9. Grädda i mitten av ugnen i cirka 20-25 minuter. Prova med en sticka, den ska vara torr. Låt svalna.

10. Mumsa på med lite mjölk och äpplebitar.

Länk till orginalrecept på recept.nu


Kommentarer
Postat av: Carro

Ser inte helt fel ut =) Kika gärna in hos mig. Jag har en nyttig blogg jag med ;)

Trevlig fredag. Mvh

2010-01-15 @ 18:04:34
URL: http://carolinegustafsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0