Bröd ett laddat hälso-ord


Baguette med smör eller mjukost, lite marmelad en långsam söndagmorgon.


En baguett som ännu är ljummen, och krispig när man delar den med händerna är väl en klassiker. Men är det vardagsmat? Vad är problemet?

Pro pain
Innehåller E-vitamin, b-vitamin och järn
Fibrer i fullkorn, ger glad mage, hindrar fettinlagringen
Lång mättnad
Gott som tusan (okej inte helt objektivt)
Surdeg är extra bra för magen då det hjälper kroppen att ta upp fler mineraler 
No pain
Håller vätskan i kroppen som kan göra att man känner sig uppsvälld
En baguette eller vitt bröd har väldigt högt GI värde och är direkt ohälsosamt att äta i stora mängder
Bröd gör att magsmältningen måste jobba på högvarv, vilket gör att ämnesomsättningen kan gå ner
För mycket fiber kan leda till orolig mage, upsvälldhet och hård mage
Mättnaden gör att du inte äter övriga vitaminer 
Kolhydratsrikt

Bröd ska ingå i en varierad kost tycker jag. Men med måtta. Du måste inte äta bröd varje dag. Baka dina egna bullar och ät de nybakade, njut! Ät bröd med fiber, glöm inte att vitt bröd kan innehålla potatisfibrer som gör brödet ljust.
Gå efter fullkorn för fler näringsämnen men håll dig borta från färdigmackorna. Gör din mackor själv så vet du vad du äter. 
Leta efter ekologiskt obehandlat mjöl och stäng mjölpåsen väl vid förvaring. 
Förvera inte bröd i kylskåp, det är för kallt. Då förlorar brödet smak. 
En brödrost ger tillbaka smak. 
Ett poröst bröd har högre GI, satsa på ett kompakt och ät tillsammans med ett gott pålägg.  


En jämförelse mellan tonfisk och lax

Här klassas burkmat som skräpmat, oavsett om det tonfisk i plåtburken. Tonfisk äts gärna rå, eller lätt tillagad med viss rodnat i mitteln.


Lipides= Fett
Glucides= Kolhydrater

Tonfisk kan innehålla mycket gifter och bör därför ätas med måtta. Laxen är oftas odlad och innehåller därför mindre utfallsgifter, men maten som laxen äter kan vara komplex. Allt med målla och inga galna, lax varje dag -dieter. Prova de andra härliga fiskarna i fiskdisken!


Out of sight, out of mind?


En svensk frukost i Paris


Börjar med en fransk variant av filmjölk, lite lösare, men god.

I min  underbara skål. 

 Oftast banan, men det fick bli sig ett syrligt biologiskt äpple från söndagsmarknaden.

Krossade linförn. Inte varje dag eftersom det kan bildas gifter i magen. Aldrig mer än 1-2 matskedar/dag. 

En stark multivitamin utan jäst och järn -snäll för magen! Köpt på Life Hälsokostaffär. 

Puffat Quinoa och fullkornsvete är farligt gott i fil. Köpt på Naturalia. 

Bovete och majsflingor. Finns även de i Sverige. Blev dessa idag. 

Ger
Protein
Energi, snabb och långsam
Fiber
Vitaminer
Mineraler
Omega 3


Våga välja något annat än Zoegas


Starbucks Sumatra-Peru Blend
Rön från Syd - Kaffet ska helst vara biologiskt eftersom kaffet är hårt besprutat. Här är ett gott kaffe för er som tar er en tur till Starbucks Arlanda, jag tar gärna en Café americano grand för att kicka igång sinnena.


Fransk hälsofilosofi #2 Antalet måltider/dag

5 gångersreglen är tydlig hemma hos oss. Kroppen ska aldrig gå hungrig, ställa in sig på svält och gud nåde om blodsockret skulle bli för lågt. Frukost-Mellis-Lunch-Mellis-Kvällsmat eller även ett ytterliggare kvällsmål



Här är frukosten ett sällsamt mål. Petit déjèuner - Lilla avfastningen består av en kaffe eller te och därefter rusar du till vartän du ska

Déjèuner - Avfasta: Lunch består av en sandwitch på Daily Monop' motsvarande pressbyrån eller någon på de hundra småaffärerna längs gatorna. Inte ett spår av fullkorn, och inte smör heller för den delen. 

Dîner, middag är här man lägger energi, att förbereda långsamt. Frächa grönsaker som avnjuts med en god olja eller en bit kött från Charkuteriet. Ingen sås, men gärna en god olivolja och ett smaksatt salt, och så baguetten såklart. 

Enligt en bok jag läser just nu, och enligt de som har givit upp beguetternas värld dvs nyttorörelsen, är två mål för en vuxen människa mer än väl

- Frukost består av sojamjölk, örtte, och eventuellt frukt eller grönsaker, 3-4 nötter av valfri sort 
- Lunchen ska bestå av ett mål som inte är för stort och detta ska ätas långsamt, hur förklarar jag mer senare
- Meningarna går sär, en del säger att det är bra med stärkelserik mat för energin och andra hävdar att vi inte ska äta gryn eller stärkelserik föda alls
- Sista måltiden intas innan läggdags
- 5 målsmallen ska gälla fram till man fyller 8 år, därefter blir maten sällan återkommande 

Argument 1: Matsmältningen störs av för många mål
Argument 2: Vi blir tröttare av att äta ofta, vill vi använda munnen ska vi sjunga eller ta ett stort glas vatten
Argument 3: Maten är av för dålig kvalite oftast, vi får i oss mycket gifter av att äta mycket. Mellan målen går kokosvatten, vatten och nötter bra att äta, men aldrig mer än 10 nötter/dag

Kommentar: 
Denna modell skulle aldrig fungera för mig. Jag blir grinig av att inte äta, jag blir trög och slö, stressad och obalanserad. Minst 3-4 gånger om dagen behöver jag mat och gärna frukt och grönt. Min frukost får igång min kropp, men det kan vara individuellt. Jag tror vi har behov av mat på olika tider av dynet. Eftersom jag stiger upp tidigt och inte kan vara vaken länge på natten, trivs jag också med att ibland äta mitt sista mål vig 5-6 tiden. Jag tror dock inte att det är skadligt om vissa absolut inte kan äta, jag tror inte på att tvinga sin kropp till saker, utan att lyssna på sina insikter. Ett regelbundet intag av mat, och att äta minst 3 mål om dagen verkar rimligt. Svårare än så ska vi inte göra det.


Kokosolja


Kokosolja sägs vara den i särklass nyttigaste oljan. Jag lägger en matsked i riskokaren för att underbart doftande ris. Framför allt gott i indisk mat. 

Hjälper din matsmältning
Stärker imunförsvaret
Nyttiga ämnen som återfinns i bröstmjölk
Används för att hjälpa HIV patienter
Förbättrar upptaget av andra vitaminer
Bra för hår och naglar
Det nya rönet fiskolja+kokosolja
På rynkor och leverfläckar -eller vintertorra naglar
I smothien
 

Fransk hälsorörelse om komjölk, laktos och mjölkprotein


Hälsorörelsen är otroligt olik den vi har i Sverige. Våda grundstenar anser jag nog ändå vara:

5 mål om dagen
Stor frukost ca 25% av dagsintag
Begränsa sockermängd
Hålla sig till fullkorn
Inte äta innan du går och läger dig
Lång nattssömn
Dricka mycket vatten runt 8 glas
Begränsat alkoholintag

Här kommer del 1 av den franska hälsorörelsen
Fransmän om komjölk

De flesta som kan säga sig leva hälsosamt skulle förklara med skräck i blicken att all mjölk eller mjölkproducerade varor är ingenting för oss. Det kaciumbehov vi har ska tillfredställas av nötter och grönsaker, inte av mjölk och mjölkprodukter.

Argument 1: Det bildas gifter i kons mage när de blir gamla

Argument 2: Laktos är i långa loppet farligt för en människa och förknippas med spasmer, psykologiska sjukdommar och framför allt med stress

Argument 3: Dagens mjölk är av dålig kvalite

Kommentar: Enligt franska studier är det framförallt mjölkproteinet som påverkar våra nerver och gör oss olyckliga, och sjuka i det långa loppet. Det är otroligt svårt att veta om detta stämmer eller inte, men jag tror definitivt att det ligger något i att dagens mjölk inte håller måttet. Här står inte mjöken i kyldisken, inte heller grädden får sin plats på kylförvaring. Inte ens efter öppning måste du ställa tillbaka mjölken, men det rekommenderas för smakens skull. Jag har hittat en fräsh mjölk som jag stundtals har hemma. Min mamma som har några år mer än mig talade om för mig att smaken påminner mycket om den hon drack som liten, uppväxt på landet. 250 ml ger 37% av dagsbehov av kalcium och det tycker jag är toppen.
Jag har -medvetet eller omedvetet övergått till sojamjölk, biologiskt odlad. Se alltid efter en ren sojamjölk eftersom den sprutbehandlas ganska rejält.

Frågan kvarstår är vi i vuxen ålder i behov av mjölk? Gör den oss sjuka? Jag kommer inte sluta dricka mjölk, men att skära ner på konsumtionen är en början.


Liten julklapp


På slutet av en delvis rörig vecka behövde jag en novembergåva.
Materialistiskt belöningssystem, livsfarligt.


Nä..spresso


Espresso må vara något fantastiskt smidigt. Du behöver inte sörpla i timmar, det ger en rejäl kick och det går ganska snabbt att ordna till sig. Men en nespresso, nä, det känns inte riktigt äkta för mig även om jag så ska ge 2 euro per dag för en redig kopp.


Tema sötma


Agave
Sirap från agave, en söt sirap som användes av aztèkerna och kallades vattnets honung. Det är en oraffinerad sockerart som ersätter det raffinerade sockret hur bra som helst. I bakning, marmelad och te. 

Honung
Honung har till en början ett lägre GI, inte helt oskyldigt, men föhållandevis bättre än det vita sockret från sockerbetan. Honung är så mycket mer än socker, det innehåller både vitaminer och mineraler, så att kalla det tomma kalorier går inte längre. Det hämmar inflamationer men som med allt annat ska du likväl inte överkonsumera honung. 
Varning, barn under 1 år kan vara känsliga för honung. 
Läs mer
All honung har samma GI -värde men den mörka har bätte bakterie och virusbekämpande metoder. 

Moscovadosocker
Ett råsocker som tillverkas av sockerrör på Mauritsius. Väldigt lite behandlat för att bevara färg och smak. Riktigt mörkt moscovadosocker kan ha inslag av lakris och det ljusare av kola. Passar mycket bra i matlagning och bakverk. 
Förvaras väl tillförslutet då det gärna blir lite klibbigt. Det är inte lika hårt raffinerat som vårt ursprungliga socker. Varför blir då detta bättre? Eftersom vårt vita socker är en ren sackaros, något media gärna kallar för tomma kalorier. Rena kolhydrater och inget annat än energi kan man säga. 
Det innehåller spår- och mineralämnen, B-gruppsvitaminer och aminosyror. Det innehåller cirka 10 procent mindre kolhydrater än vanligt socker.

Fruktoser
Fruktos har GI 27 medan glukos har ca GI 141, honung ligger på runt 90... pst vitt bröd ca GI 100) Dock inte att tro att vi ska ersätta sockerintag till endast Frutos varianter för detta kan leda till typ 2 diabetes. Frukt är ingen ond makapär så fruktosen är mycket utblandad med vatten, så ett halvt kilo frukt och grönt står kvar för mig. 

Druvsocker
Går snabbt ut i blodet eftersom det inte behövs brytas ner av kroppen. Motarbetningen till denna blodsockertopp är liksom med vanligt socker, insulin. Du kommer likväl dessutom bli ännu tröttare än innan du år druvsocker.


Lättlagad lunch på ägg




2 Ägg
En liten näve coctailtomater
Chèvreost ca 80 g
Timjan
Salt

Tillbehör
Creme fraîche med massor med vitlök
Kaviar på soltorkade tomater


INTRODUKTION

Salt eller socker: Älskar salt, kämpar med sockerberoende
Gillar du ketchup: Inte på allt, men visst är det gott
Är du glad nu: Oja!
Vad dansar du till: Irländsk pop, klassiker
Kan du sjunga: Jag, duschen och alla runt omkring mig kan nog intyga att jag kan sjunga men veckert låter det inte!
Mer värt än guld: Lycka och balans
Spaghetti eller makaroner: Makaroner
Väntar på: Den dagen när livet bara finns på plats
Pålägg som gäller: En riktigt rökt korv eller St Möret
Dagens dryck: Kaffe
Vad är du allergisk mot: Nötter, delvis stenfrukter
Hur tidigt stiger du upp: Med solen när jag kan, runt 8
Vad ska du göra ikväll: Peela och lägga ansiktsmask, även hårmask, tända ljus och njuta
Längd: 175 cm
Mål: Att hitta livsbalans, att bli av med mitt sötsug, att se tillbaka på ett rikt liv, att slå mig till ro
Om fem år fyller jag: 24 år
Vill inte leva utan: Kaffe, kärlek, energi, leenden, julen, familjen, plommon, lax, IKEA, matlagning, drömmar
Önskar att jag kunde: Leva med lagom socker i lagom doser, när jag ville, ta en chokladruta och lägga bort förpackningen ---och låta den ligga!

RSS 2.0