Sallader


Sallad innan maten med olivolja och god vinäger
Gör att du äter resten långsammare
Ger fiber, som sänker GI på resten av maten
Kickstartar magen
Ger koncentrerade vitaminer
Hjälper mot överätning


Att ångkoka


+ Mer smak
+ Bevarar vitaminer, antioxidanter och mineraler
+ Ger fina potatisar
+ Fördärvar inte fett (som vid te x stekning)
+ Fördel kan ätas med mindre salt eftersom smaken redan är så god
+ GI experter hävdar att man får bättre GI-värde
+ Färg och konsistens bevaras
+Ex ångkokad broccoli har 50% mer c-vitamin


I varje skyltfönster



Gör det svårt att vara gottgris.. än så länge går det bra.. men jag måste erkänna att jag smakat det mesta :)


Frukost 8 december



fullkornsdinkel knäckebröd, superdupergott.

Fördelar grapefrukt:
- bra för immunförsvar
- c-vitaminkick
- antioxidanter
- skyddar mot stress
- motkämpar rynkor
- avgiftar levern
- detoxar kroppen
- hjälper järnupptaget
- sänker LDL-kolesterol
- sägs vara bra mot prostatacancer

Yttre användningsfördelar:
Hår, ger glans
I ansiktsmasken, lätt exfolierande
Tandköttsfördelar
I handkräm och fotkräm

Superdetox



Efter en helg med supergod mat är jag nöjd -och mätt. Var nöjd att jag kunde äta en dessert och känna mig nöjd, tills det igårkväll spårade ur. Superfrossa och allt söt jag kunde komma över. Så efter att ha rensat alla skåp och tillgångar är jag glad och har druckit vatten och druckit detox te. Inte för att det gör upp för min osämja, men det hjälper till lite på traven.

En kännedom mellan mig och socker är att jag som en alkolost i jämförelse med sin drog, inte som andra kan ta ett glas vin och vara nöjd. Jag missbrukar socker, jag njuter inte av en chokladkaka utan jag rensar allt tills jag mår illa och helt enkelt inte kan få ner mer. Det är otroligt uttröttande och det är därför jag underviker all socker jag kan i mat.

Det som hjälpt mig är:

Mycket frukt och grönsaker
Inte snabba kolhydrater, speciellt inte på tom mage
Att planera min mat under dagen så jag aldrig behöver undra vad jag ska äta
Att äta tillräckligt med fett och goda oljor -kokosolja speciellt
Inte förbjuda mat
Röra och aktivera mig

Åker till Stasbourg, återkommer måndag!


Clemmisar är jul!


Sojayoghurt -biologisk såklart


Äkta vanlij
Ger 10% socker
Ca 90 kcal
Konsistens av pudding
God smak
Underbar dessert

Sojayoghurt i 100 ml förpackningar
Perfekt mellanmål
Mycket protein
Inget tillsatt socker
Bifidus för magen
Ger 43 kcal


Frans-trams?

Här kommer en lista ur boken stress-control, hur vi ska äta för att må bra och för att oprimera hälsan:

Ät mest av
- exotiska frukter som ananas, banan, passionsfrukt, äpple, päron, daddlar, mango, papaya, oliver, apelsin
- alla sorters nötter, men inte mer än två nävar per dag
- ekologiska ägg av fria höns, men inte mer än 2 per vecka
- grönsaker, råa eller ångkokta, variera efter säsong
- sallader, fankål och morötter stack ut
- kallpressade oljor, oliv- och kokosolja
- sojabönor, bönor och linser (ej konserverade)
- vatten
- fisk av bra kvalité
- rotfrukter
- honung av bra kvalitet
- ört-te

Ät måttligare av
- kött av bra kvalité, konsums kött duger inte, allt kött som legat på en plastyta, som konserverats, som förpackats, vissa charkuterier håller häller inte måttet, givetvis ekologiskt ej hormoner
- våra sädeslag, berättar senare en uttagen tillagningsmetod
- vin och cider av bra kvalitet
- solrosolja
- stärkelserika grönsaker, potatis och sötpotatis
- juice (250 ml anses vara ett mål)

Festa med (eller hoppa helt)
- kaffe och te
- ciggaretter
- raffinerat socker
- mjölk och mjölkprodukter
- uppvärmda oljor
- marmelad
- peppar
- sädeslag
- läsk, sötningsmedel
- konserv-mat
- salt
- starksprit 

Några andra ledord:

1. Ät alltid på samma tider
2. Två-tre mål räcker
3. Ät alltid grönsakerna först (mat-kombinering kommer mer sedan)
4. Vatten mellan måltider inte under tiden, högs 100 ml/mål
5. Unna dig en dessert av exotiska frukter
6. Ge det tid
7. Sjukdommar och krämpor hör inte till, maten är vår medicin
8. Kroppen är som ett reningsverk, när du äter för mycket skräp arbetar kroppen på högvarv för att rensa "det klara livet" ger energi utan att stjäla
9. Håll dig till 3 ingredienser/mål, salt inräknat, det hjälper matsmälningen
10. Ät alltid lite, på så vis behöver kroppen bearbeta mindre


Lunch: turbo



När det ska gå lite extra fort, när man tycker att råkost kan dra sig vidare.. Så är färdiga bovetecrêpes som en räddande liten riddare. Vatten, bovete, salt. Det är ingredienslistan. Bovete har en liknande sammansttning som vete som innehåller inte gluten. Den har lite snabbare GI men kan dras ner med en bönsallad.
2 crêpes ger ca 175 kcal och med en stor klick smör, några skivor härlig smält mozzarella samt en ruccolasallat är lunchen klar. Ca 450-500 kcal allt som allt. Njutning.

Ps. att göra sina egna är lätt. Ägget behövs inte, blanda bovetemjöl, salt och vatten till en massa som är lite lösare än vanlig pannkakssmet. Stek på ganska svag värme i olja eller smör och låt pannkakan bli hålig. När den börjar bli klar lägg på ägg, skinka, ost eller honung. Mums!


Plugg


Ikväll blir det kronärtskrockor med kanelquinoa, och långsamt-tillagade squash. Inget kött idag, samar energi från nästan-råkost.

Glöm inte, drick inte så mycket till maten. Drick mellan måltider, en timme efter och gärna innan för att stimulera matsmältningen. Börja dagen med lite rumsvarmt vatten.


Leilas Äppel- och sötpotatismuffin -mellisedition

Ingredienslista
4.5 dl sötpotatispuré (1-2 sötpotatisar)
3 st ekologiska ägg
1-2 matskedar mörk honung
2 matskredar krossat daddelströ
3 dl mjölblandning, multicéréals (olika mjölsorter)
1 msk bakpulver
2 tsk malen kanel
2 nypor salt
1.5 dl matolja

Fyllning
4 st lagom stora äpplen
30 g smör
1-2 msk oraffinerat socker
1 msk kanel
0.5 dl pumpakärnor till garnering

Ugn 175 grader


1. Skala och skär potatisarna i mindre bitar. Koka i lättsaltat vatten och mosa sedan med en gaffel eller mixer till en slätstruken puré. Ställ in i kylskåp ca 30 minuter.  
2. Skala, tärna och stek syrliga höstäpplen i en matsked socker och mycket kanel. Jag använde ett oraffinerat rörsocker. 

3. Vispa ägg och socker pösigt.
4. Blanda alla torra ingredienser och vänd ner dem i äggsmeten.
5. Tillsätt olja och sötpotatispuré.
6. Vänd ner äppelbitarna. Leila tipsar om pekannötter men som nötallergiker går detta inte för mig.  
7. Klä två muffinsplåtar med pappersformar och fyll formarna till 3/4. Glöm inte slicka skålen :)
8. Strö över pumpakärnor.

9. Grädda i mitten av ugnen i cirka 20-25 minuter. Prova med en sticka, den ska vara torr. Låt svalna.

10. Mumsa på med lite mjölk och äpplebitar.

Länk till orginalrecept på recept.nu


RSS 2.0